Okruhy tém na skúšku z predmetu SOJ

 

 

  1. Reprezentácia informácií v počítačoch
    1. Reprezentácia informácií stavovými strojmi
    2. Symbolické systémy: syntax, sémantika, abeceda
    3. Generujúce systémy: DNml, BNml, [] – hodnota
    4. Operácie na BNml: definícia, dôkaz korektnosti
    5. r-numerály
    6. Nepriame reprezentácie čísel X, Xr-1, Xr, Xi, Xc
    7. Aritmetické operácie s nepriamymi reprezentáciami
    8. Korekcie pri násobení v nepriamych reprezentáciách

 

 

  1. Boolova algebra a boolovské funkcie.
    1. Boolova algebra: definícia, vlastnosti, dôkaz vybraných vlastností
    2. Boolovské funkcie, spôsoby reprezentácie
    3. Boolovské výrazy: syntax, sémantika
    4. Mintermy a maxtermy
    5. Kanonické reprezentácie boolovských funkcií

 

  1. Registre a jazyk RTL

 

    1. Registre, nezávislé a závislé registre
    2. RTL
    3. Podmienené prenosy
    4. Zásady zápisu prenosov: súbežné, sekvenčné
    5. Spôsoby realizácie prenosov: paralelné, sériové
    6. Charakteristické funkcie registra
    7. Schéma adresovania pamäte von Neumanna
    8. Elementárne systémy ES1-ES3, princíp riadiacej jednotky

 

 

  1. Abstraktné stroje a ich jazyky
    1. Abstraktné stroje: TS, RAM, RASP a ich strojové jazyky
    2. TS: štruktúra, jazyk, konfigurácia
    3. RAM: štruktúra, jazyk, program COPY(X,Y)
    4. RASP: štruktúra, jazyk, program SUB *I

 

  1. Počítače protoinformatickej éry
    1. Stroje Ch.Babbage-a: DE, AE
    2. ENIAC, EDVAC

 

 

  1. Generácie počítačov G1-G3 a princípy ich strojových jazykov
    1. G1-1.generácia počítačov, IAS – registrová štruktúra, formáty informácií, jazyk IAS-u, inštrukčný cyklus
    2. G2- 2.generácia počítačov,  reg. štruktúra, formáty informácií: čísla a inštrukcie, index register, IO inštrukcie, spájanie programov
    3. G3 - 3.generácia počítačov: registrová štruktúra počítačov 3.generácie (IBM 360)
    4. Formáty informácií: dáta, inštrukcie
    5. PHČ a kód s posunutou nulou (biased code)
    6. Výber SOJ G3: sémantika v RTL

 

  1. SOJ 8-bitových mikroprocesorov
    1. Mikroprocesory: registrová štruktúra, i8080
    2. Formáty informácií: dáta, inštrukcie, taxonómia operandov
    3. i8080: dáta, inštrukcie
    4. i8080: inštrukčný cyklus
    5. i8080: reprezentatívny výber zo strojového jazyka

 

  1. SOJ 16-bitových mikroprocesorov
    1. i8086 a i80xxx
    2. Registrová štruktúra i8086 a opis GPR
    3. Adresovacia schéma pamäti: SEG:OFFSET
    4. Zásobník: definícia, SS, SP
    5. Formáty informácie: data (DB, DW, DD, DQ, DT, ...)
    6. Formát inštrukcií
    7. Klasifikácia operandov
    8. IBM PC: SOJ, DOS, BIOS – funkcie, schéma použitia
    9. Obsadenie pamäti v IBM PC, štruktúra pamäti

 

  1. Programovanie v jazyku i8086
    1. tvary programu: binárny, HXD, mnemonický
    2. Aritmetické, zásobníkové, skokové inštrukcie
    3. Inštrukcie LOOP, CALL, RET
    4. Prerušenia: triedy prerušení, funkcie obsluhy prerušení, INT XXh
    5. Assembler, MASM, TASM
    6. Formáty ASM programu: Simplifikované Segmentové Direktívy,
  2. Procedúry a makrá.
    1. Procedúry, 
    2. Odovzdávanie parametrov pomocou GPR
    3. Zásobník: CALL, RET
    4. Odovzdávanie parametrov pomocou zásobníka
    5. Makrá a ich vlastnosti
  3. programovanie i80xxx
    1. Adresovacie módy
    2. Štandardné segmentové direktívy, ASSUME: asociácia segmentov a segmentových registrov
    3. Viacmodulové programy
    4. Zásobník a rekurzia
    5. Procesory i80286, i80386; vlastnosti a registrová štruktúra i80386

 

 

V Košiciach 13.01.2003